Menu

Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι το μοναδικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο έχει εντάξει στο Πρόγραμμα Σπουδών του την πραγματοποίησην δύο υποχρεωτικώνμαθημάτων (με θεωρητικό και πρακτικό μέρος) Διδακτικής Άσκησης (Α΄ και Β΄, χειμερινό και εαρινό εξάμηνο του 4ου έτους σπουδών), με συνεχή παρουσία των φοιτητών/-τριών (για 3-4 εβδομάδες) σε πραγματικό σχολικό περιβάλλον (σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης).

Διδακτική Άσκηση Α΄:

Οι φοιτητές/τριες κατά το Ζ΄ εξάμηνο φοίτησής τους ασκούνται στην παρατήρηση και την πραγματοποίηση διδασκαλιών σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος συμπληρώνουντις θεωρητικές τους γνώσεις για τον σχεδιασμό και τη διδασκαλία και αναστοχάζονται πάνω στη δική τους διδασκαλία. Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αναγνωρίζουν και να επιλέγουντις κατάλληλες διδακτικές μεθόδους για την κάθε εκπαιδευτική περίσταση·να αναλύουν τα χαρακτηριστικά των διδασκαλιών που παρακολουθούν·να ελέγχουν τις υποκείμενες παραδοχές τους για τη διδασκαλία και τη μάθηση·να διερευνούν την έννοια της προσωπικής θεωρίας του εκπαιδευτικού· να αναγνωρίζουντον πρωτεύοντα ρόλο του αναστοχασμού του εκπαιδευόμενου εκπαιδευτικού πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη διδακτική τους άσκηση.

Διδακτική Άσκηση Β΄:

Οι φοιτητές/τριες κατά το Η΄ εξάμηνο φοίτησής τους πραγματοποιούν διδακτική άσκηση σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε υψηλότερο επίπεδο απαιτήσεων σε σύγκριση με την Διδακτική Άσκηση Α. Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος εμπλουτίζουν τις θεωρητικές τους γνώσεις για τον σχεδιασμό και τη διδασκαλία με βάση την επιστημονική βιβλιογραφία, και αναστοχάζονται πάνω στη δική τους διδασκαλία.

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται:

•να επιχειρούν δοκιμαστικές εφαρμογές διδακτικών πρακτικών και μεθόδων και να αναλύουν τα χαρακτηριστικά τους

•να ερευνούν την καταλληλότητα θεωρητικών θέσεων για τη διδασκαλία και τη μάθηση και των σύστοιχων διδακτικών μεθόδων σε σχέση με το συγκεκριμένο, κάθε φορά, μαθησιακό περιβάλλον

•να διερευνούν την έννοια της προσωπικής τους θεωρίας μέσα από την συνειδητοποίηση των πλαισίων αναφοράς τους, να προχωρούν σε πιο σύνθετα επίπεδα αναστοχασμού (αξιοποιώντας τον αναστοχασμό και τις παρατηρήσεις της Διδακτικής Άσκησης Α΄).

•όχι μόνο να κατανοούν αλλά και να μετασχηματίζουν (σε κάποιο βαθμό) τις δικές τους παραδοχές για τη διδασκαλία και τη μάθηση.

Η Διδακτική Άσκηση Α΄ αποτελεί προαπαιτούμενο για την παρακολούθηση του μαθήματος και την πραγματοποίηση της Διδακτικής Άσκησης Β΄.

Εσωτερικός Κανονισμός  Διδακτικής Άσκησης

Διδακτική Άσκηση σε άλλα Τμήματα

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχει την αρμοδιότητα της οργάνωσης, της εποπτείας και της αξιολόγησης της Διδακτικής Άσκησης των φοιτητών/-τριών των τριών ακόμη Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, τα οποία εκπαιδεύουν μελλοντικούς φιλολόγους (ΠΕ02): Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλολογίας και Φιλοσοφίας. Η Διδακτική Άσκηση αποτελεί υποχρεωτικό μέρος των αντίστοιχων θεωρητικών μαθημάτων (α/ΠΔ301: Παιδαγωγικά Ι: Διδακτική της Ιστορίας: Θεωρία και Πράξη, 7ο εξάμηνο, στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας και β/60ΜΠΔ74, 60ΚΠΔ74, 60ΓΠΔ74: Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας – Πρακτική Άσκηση, 8ο εξάμηνο, στο Τμήμα Φιλολογίας, και γ/ 73ΠΔΕ106: Διδακτική Άσκηση, στο Τμήμα Φιλοσοφίας).

Υπολογίζεται ότι το Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εκπαιδεύει περισσότερους από 700 φοιτητές/-τριες των Τμημάτων αυτών κάθε χρόνο.

Οι φοιτητές/-τριες ασκούνται σε σχολικές μονάδεςΔευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του λεκανοπεδίου Αττικής (Γυμνάσιο, Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις, Λύκειο ή ΕΠΑΛ, Εσπερινό Λύκειο). Παρακολουθούν 8 ώρες διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων, (Ιστορία, Αρχαία Ελληνικά, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Λατινικά, Φιλοσοφία), και συμπληρώνουν από ένα τετρασέλιδο έντυπο παρατήρησης για κάθε ωριαία διδασκαλία, στο οποίο καλούνται να αναγνωρίσουν σημαντικές όψεις της διδακτικής διαδικασίας στο μάθημα που παρακολούθησαν. Στο πλαίσιο του θεωρητικού σκέλους του μαθήματος, το οποίο διδάσκεται στο αμφιθέατρο, οι φοιτητές/-τριες έχουν την ευκαιρία να προβληματοποιήσουν την εμπειρία της παρατήρησης και να την αναπλαισιώσουν με θεωρητικούς όρους. Η ένταξη και παραμονή των φοιτητών/-τριών σε σχολικές μονάδες αποτελεί πολύτιμη ευκαιρία για εκείνους να βρεθούν σε συνθήκες «πραγματικής» τάξης, να προβληματιστούν για τη σχέση θεωρίας και διδακτικής πράξης, και για την καταλληλότητα των εκπαιδευτικών πρακτικών σε σχέση με τους σκοπούς και τους στόχους της διδασκαλίας, αποκτώντας έτσι μια πρώτη επίγνωση των ποικίλων όψεων και των απαιτήσεων του εκπαιδευτικού έργου.